الأحد، 10 أغسطس 2008

حلم كان اصلا حلم


ساعات كتيييير اوي البني ادم بيحلم ، وفي ناس بتحب تحلم وتحب تعيش في حلمها كتييير، بس اللي مش كتير ان حد يحقق حلمه وده عادي لان مش كل حلم بنحلمه بنقدر نحققه انما اللي مش عادي انك تكون شايف حلم معين قدام عينيك وتحاول توصله وترسم طريقك بنفسك عشان تروحله وكل ماتقرب منه كل مايظهر اكتر واول ماتوصل عنده تكتشف انه كان سراب طيب ازاي اذا كان السراب اصلا كل مابتقرب منه بيبعد لكن ده كان حقيقي كان بيقرب عمره مابعد يبقي ازاي؟ وتعبك كان عشان حلم مش موجود اصلا؟ مع انك مشيت في طريقك صح ومغيرتوش وتعبت جدا فيه وضحيت فيه بحاجات كتير من صحتك واعصابك ومجهودك وبعد كل ده ..... مفيش حلم ... "الحلم كان اصلا حلم" ، حلم مكنش حد شايفه غيرك مكنش موجود في الدنيا وكل تعبك ومجهودك ..... انسي .... طيب ليه ؟ ماهو مش بمزاجك ... هو كده قدرك كده مينفعش تعترض ..... طيب غلطت ؟ قصرت ؟ طيب مبذلتش المجهود الكافي ؟ طيب يئست ولا تعبت في نص الطريق من كتر الحفر اللي قابلتها واللي وقعت فيها ؟ .... لاء ، الاجابة علي كل الاسئلة ديه لاء حتي الحفر اللي وقعت فيها كنت باقاوم واقوم واتعب تاني واكمل طريقي تاني عشان شايفه كان قدامي كان قريب طيب يبقي ليه ؟ ليه اما وصلتله مالقتهوش ؟ مع اني شايفه طول الطريق ليه مابقاش موجود من بدري كنت عالاقل بطلت احلم بيه كنت فكرت في مستقبل تاني في طريق غيره كنت رتبت حياتي علي احلام تانية ؟

بصراحة انا شايفة ان عشان خاطر حاجة واحدة بس انك حلمت ........

ليست هناك تعليقات: